Franchising máme nejvíce spojený s firmou McDonald’s. Síť rychlého občerstvení stojí za největším rozmachem nového způsobu podnikání, kterému z počátku nikdo nevěřil. Později se však ukázalo, že je to skvělý způsob nejen, jak se rozšířit do všech koutů světa, ale také jak začít podnikat. I proto se s hrdostí rozkvetl i u nás v Čechách, kde působí už od roku 1991.
První franšízové koncepty v Česku
Dalo by se říct, že jistá forma franšízového podnikání vznikla už ve středověku, kdy králové a vrchní církevní představitelé umožňovali ostatním za poplatek vykonávat určitou činnost. K rozvoji moderního franchisingu, jak ho známe dnes, však došlo až ve dvacátém století, respektive na přelomu devatenáctého a dvacátého století.
Do tuzemska se franšízové podnikání dostalo v roce 1991, jak již bylo zmíněno. Od tohoto roku sem totiž začalo proudit mnoho zahraničních konceptů. Je však třeba konstatovat, že rozvoj nového způsobu podnikání byl poměrně pomalý. I když se zde nacházelo už dost zahraničních firem, přece jenom naše znalosti o fungování franšízy byly minimální. Navíc zde kolovala i velká nedůvěra.
Když se poptávka začala zvyšovat
Vše se však změnilo ve chvíli, kdy se poptávka po franšízovém podnikání začala zvyšovat. Rázem se vidělo, že zahraniční firmy expandují dál a dál a že se rozšiřují rychlostí blesku. Od té doby se franchising těší opravdu velké oblíbenosti, o čemž svědčí i statistiky.
Před třemi lety počet franšízových konceptů nepřesahoval tři stovky. Dnes se nacházíme už dál než za zmiňovanou hranicí. Zahraničních franšíz je u nás stále dost, ale tuzemské nad nimi převládají.
Dokonce se u nás koná i soutěž o nejlepší franšízu roku, kterou má ve své sbírce ocenění také McDonald’s, jenž ji před lety získal za rozvoj i podporu.