Pneumatiky jsou neodmyslitelně spojeny s automobilem, avšak lidstvo je zná mnohem déle než auto samotné. Patent na pneumatiky byl totiž udělen již dávno před vynálezem automobilu.
První pokusy
Jízdu bez pneumatik si neumíme představit, ovlivňují naše pohodlí, bezpečnost i geometrii auta. Než však začaly být tak odolné, jako jsou dnes, proběhlo mnoho různých pokusů a omylů. V 18. století začal skotský vědec experimentovat s latexem, což je přírodní pryž získávaná z mízy stromů rostoucích v okolí Amazonky. Avšak tato pryž byla příliš křehká a praskala v chladu, zatímco v teple byla příliš lepivá. Pro pneumatiky tak byla vhodná jen v ideálních podmínkách, které ale nastaly málokdy. Další pokusy s gumou následovaly v Evropě a Americe a mnoho vědců se snažilo vylepšit gumu, aby si udržela své vlastnosti bez ohledu na počasí a okolní podmínky.
Známá jména
V roce 1839 objevil Charles Goodyear pružný a pevný materiál přidáním síry do latexu. Tento materiál začal používat na kola kočárků a jízdních kol a o šest let později si Robert William Thomson patentoval gumové pneumatiky. Jeho vynález však téměř upadl v zapomnění, protože tehdy nebylo mnoho míst, kam by se daly použít. Moderní, vzduchem plněné pneumatiky se objevily až v roce 1888, kdy si John Boyd Dunlop patentoval pneumatiky pro sériově vyráběná jízdní kola a o tři roky později vynalezli bratři Michelinové první odnímatelné pneumatiky, což představovalo zásadní krok vpřed v historii pneumatik. Jména těchto vynálezců zná dnes stále každý majitel automobilu, protože se s nimi setkává při výběru pneumatik. Každá značka má své vlastnosti a pneumatiky si vybíráme nejen podle značky, ale také podle hloubky dezénu a vhodnosti pro dané roční období.
S objevováním té nejlepší směsi pro výrobu pneumatik se ale rozhodně neskončilo. Firmy a výrobci stále testují nové a nové možnosti, aby nám pneumatiky pomáhaly přinášet ještě větší radost z jízdy i její bezpečnost.